Wednesday 28 October 2015

Amanah


Petang yang dingin, 
Sedang sibuk scroll tumblr.

Tiba-tiba whatsapp masuk..

"Hanis tahniah. MPP kan?"

Aku balas, "Ho terima kasih, alhamdulillah :)"

"MPP apa weh?"

"Hm, Setiausaha Agong."

"Huu berat tu. Takziah lah ya. Haha. Congrats again and selamat menjalankan tugas hanis sayang heheh"

"Haha. Thank you dear. Pray for me. Doakan aku hadapi semua ni dengan kuat dan tabah."  

"Always :)"

يؤتكم خيرا مما أخذ منكم

"He will give you [something] better than what was taken from you." 
8:70


Jujur, bukan aku minta semua ni.  Tapi aku percaya apa yang berlaku semua dah tertulis di Lauh Mahfuz. Cuma satu aku minta. 

"Hati, tetaplah berpaut dan mendekat pada-Nya."


Moga dalam kesibukan aku dalam menjalankan tugas, hati dan ibadah aku tak terganggu untuk terus mangejar cinta-Nya.

Kadang aku takut. 

Pernah terbaca satu ayat ni,

Setiap apa yang kita taip, apa yang kita cakap, apa yang kita tulis, apa yang kita buat, apa yang kita ingat, apa yang kita fikir, semuanya akan ditanya di padang mashsyar kelak.


Sebab amanah ni 
Bukan untuk aku main-main.
Bukan hanya setakat berbangga aku dapat pegang jawatan tertinggi.
Bukan untuk aku buat sambil lewa.

Kerna semua nya akan disoal di akhirat kelak.

Mula-mula ada rasa terpaksa tu. Aku mula futur. Aku rasa aku sangatlah tak layak dapat jawatan ni, dan aku cuba redha. Aku usaha untuk redha. 

Satu hari, ada seorang sahabat ni. Cuba nasihat aku. Hanya dengan satu ayat je hati aku mula berubah.


"Allah tidak membebani seseorang itu, melainkan kesanggupannya" 2:286

Dari situ, aku cuba bangkit.

Moga hati terus redha. Moga diri terus tersenyum walau pahit mana pun dugaan nanti. 

Alhamdulillah. Tabarakallah. 

No comments:

Post a Comment